سیدمحمدخاتمی

جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه اسلو ( خبر )
نویسنده : AMN - ساعت ۱٢:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٤/۱٦
 

۴ تیر ۱۳۸۷
جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه اسلو

سید محمد خاتمی که برای سخنرانی در جمع دانشجویان بین المللی مدرسه تابستانی اسلو حاضر شده بود، پس از پایان نطق خود به اتفاق نخست وزیر سابق نروژ به سؤالات دانشجویان حاضر پاسخ گفت.

اولین سؤال را دانشجویی از اسرائیل درخصوص ادعای رئیس جمهوری ایران مبنی بر محو اسرائیل از نقشه جهان پرسید.
رئیس جمهوری سابق کشورمان در پاسخ به این سؤال گفت:
صلح در خاورمیانه به نفع همه ما است، اما باید منصف بود. ۶۰ سال است که یک ملت ریشه دار نادیده انگاشته شده اند و قریب ۴ میلیون نفر از آنان آواره اند. بسیاری از کودکانشان در کمپ به دنیا می آیند، در کمپ بزرگ می شوند و در کمپ می میرند و اجازه بازگشت به سرزمین و خانه و کاشانه خود را ندارند. ما شاهدیم که عملاً یک ملت بزرگ از نقشه حذف شده اند. اینجا با حذف و محو واقعی یک ملت تاریخی روبرو هستیم.
صلح فراگیر برای همه ملّت هاِِ؛ این آرزوی بزرگ ما است که برای رسیدن به آن تلاش می کنیم.

متن کامل درادامه مطلب


۴ تیر ۱۳۸۷
جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه اسلو

سید محمد خاتمی که برای سخنرانی در جمع دانشجویان بین المللی مدرسه تابستانی اسلو حاضر شده بود، پس از پایان نطق خود به اتفاق نخست وزیر سابق نروژ به سؤالات دانشجویان حاضر پاسخ گفت.

اولین سؤال را دانشجویی از اسرائیل درخصوص ادعای رئیس جمهوری ایران مبنی بر محو اسرائیل از نقشه جهان پرسید.
رئیس جمهوری سابق کشورمان در پاسخ به این سؤال گفت:
صلح در خاورمیانه به نفع همه ما است، اما باید منصف بود. ۶۰ سال است که یک ملت ریشه دار نادیده انگاشته شده اند و قریب ۴ میلیون نفر از آنان آواره اند. بسیاری از کودکانشان در کمپ به دنیا می آیند، در کمپ بزرگ می شوند و در کمپ می میرند و اجازه بازگشت به سرزمین و خانه و کاشانه خود را ندارند. ما شاهدیم که عملاً یک ملت بزرگ از نقشه حذف شده اند. اینجا با حذف و محو واقعی یک ملت تاریخی روبرو هستیم.
صلح فراگیر برای همه ملّت هاِِ؛ این آرزوی بزرگ ما است که برای رسیدن به آن تلاش می کنیم.

سپس دانشجویی در مورد امکان بازگشت ایران به جایگاه تاریخی خود در فرایند جهانی سازی سؤال کرد.
سید محمد خاتمی با تأکید بر اینکه آنچه امروز به نام جهانی شدن اتفاق می افتد هیچ ارتباطی با آنچه در گذشته رخ داده ندارد. ایران در گذشته در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته بود و کشورهای دور را به هم نزدیک می کرد، اما امروزه کشورهای از یکدیگر دور نیستند. کشورهای در اقصی نقاط جهان با هم در ارتباطی تنگاتنگ اند و مهم تر از همه اینکه سرنوشت کشورها به هم گره خورده است. به عنوان مثال در بحث امنیت. در گذشته یک کشور قدرتمند در داخل مرزهای خود امنیت را برقرار می کرد، فارغ از اینکه در بیرون مرزهایش فقر و بدبختی و ناامنی حکمفرما بود. اما امروز امنیت تمامی کشورها وابسته به یکدیگر است و حاشیه ای ترین قدرت ها می توانند امنیت قدرتهای بزرگ را در معرض خطر قرار دهند.
آنچه امروز شاهد آنیم شباهتی با آنچه در گذشته بوده ندارد.

دانشجویی از سودان نیز با اشاره به روح ادیان بزرگ که مروج و مشوق برادری و برابری بوده اند و با تأکید بر اینکه اختلافات امروز ادیان اختلافات رهبران سیاسی است و پیروان ادیان با یکدیگر مشکلی ندارند از رئیس جمهوری سابق ایران پرسید آیا ایران به دنبال سلاح هسته ای است تا بتواند از اسلام دفاع کند یا به دنبال چیز دیگری است؟
سید محمد خاتمی با تأیید بخش نخست سخنان این دانشجوی مسلمان تصریح کرد. میان ادیان و تمدن های بزرگ همواره روح همکاری و تبادل برقرار بوده است و انگیزه اغلب جنگها نیز اقتصادی و سیاسی بوده. اگرچه جنگ طلبان از دین هم مانند علم سوء استفاده نموده اند.
نه می شود به نام خدا آدم کشت و نه به نام آزادی، اشغال و سرکوب کرد.
روح ادیان بزرگی چون اسلام، مسیحیت، یهودیت و ... مهر و شفقت است.
ایران هم حق دارد مصلحت خود را در نظر بگیرد. مصلحت ایران در این است که پیشرفته باشد، دموکراسی را نهادینه کند و توانایی بهره برداری از امکانات فوق العاده جغرافیایی و علمیِ و منابع طبیعی خود را داشته باشد و نیازی به سلاح هسته ای ندارد.
ایران کشوری مسلمان است و اسلام مترقی اسلام خواستار توسعه و پیشرفت و آزادی است. مردم ایران این را به خوبی دریافته و می خواهند و این چیزی است که باید تبلیغ شود.
بندویک هم در تکمیل سخنان خاتمی افزود: نباید ادیان بزرگ را مسؤول این مناقشات دانست. ممکن است رهبران سیاسی از دین سوء استفاده کنند، اما گناهی متوجه ادیان بزرگ نیست. وی مسأله اسرائیل و فلسطین را به عنوان مثال مطرح کرد و گفت مشکل اسرائیل و فلسطین مسأله اسلام و یهودیت نیست،‌ اما در بسیاری جهات ممکن است ابعاد دینی نیز پیدا کرده باشد.

حقوق بشر مورد قبول ایران موضوع سؤال بعدی بود که دانشجویی از نروژ آن را مطرح کرد.
سید محمد خاتمی پاسخ خود را با تأکید بر این مطلب آغاز کرد که برای تفاهم بر سر حقوق بشر باید به تعریفی مشترک از بشر برسیم.
کدام بشر مراد ما است و با کدام دید به بشر می نگریم؟
خودت را بشناس سقراط جهانی را بوجود آورد و من فکر می کنم پس هستم دکارت جهانی دیگر را تصویر کرد. چنانکه فلسفه های کانت و هگل نیز بشر را با جهانهای دیگر آشنا کردند.
بشر تعریف شده توسط هر یک از این فلاسفه ماهیت متفاوت دارند و حقوق ناشی از آن هم متفاوت است. آنچه امروز به عنوان حقوق بشر مطرح است حقوق بشر دنیای مدرن است. ما در دوران پست مدرنیته به سر می بریم و ظهور پست مدرنیته نشانه لرزان شدن پایه های مدرنیته است.
پس نخست باید مشخص کنیم مراد ما کدام بشر است تا سپس درباره حقوق این بشر بحث کنیم.
درست است که ما در مورد حقوق و ارزشها دیدگاهها متفاوتی داریم و پرداختن به این اختلافات بحث های فلسفی خوبی است اما اجازه بدهید راجع به مشترکات صحبت کنیم و حقوق مشترک را پیاده کنیم.
۱- انسان بر سرنوشت خویش حاکم است
۲- هر انسان در ابراز عقیده و بیان و اندیشه آزاد است
۳- زن و مرد هر دو انسان اند
۴-هیچ انسانی نباید به خاطر اندیشه و فکر خویش تحت فشار قرار گیرد
۵- شکنجه ممنوع است
و ...
اینها را هیچ انسان عاقلی انکار نمی کند. ریشه های این حقوق در همه تمدن ها وجود دارد. اگر بر سر این مشترکات تفاهم کنیم اختلافات لطمه ای به پیشرفت و تفاهم جوامع نخواهد زد.


سؤال بعدی
رئیس بنیاد گفت و گوی تمدن ها (ژنو) تأکید کرد: باید افکار عمومی را از دست جنگ افروزان و خشونت طلبان خارج کنیم. یکی از بزرگترین جنایات جنگ افروزان سوار شدن بر افکار عمومی است. امروز بیش از آنکه از شفقت و همدلی صحبت شود، شاهد ترویج نفرت و خشونت هستیم. در چنین دنیایی است که از یک سو شاهد رواج اسلام هراسی و از سوی دیگر شاهد غرب ستیزی.
اگر بتوانیم افکار عمومی را از بند خشونت طلبان و جنگ افروزان آزاد کنیم. ترور و جنگ و سرکوب و اشغال از میان می رود یا به حداقل می رسد. گفت و گوی تمدن ها چنین امری را می طلبد. اگر تفاهم جای تنازع را بگیرد می توان کشورهایی با معیارهای دینی یا ارزشهای متفاوت اما با اهداف مشترک و منافع یکسان داشت و به تفاهم رسید. مسیر حرکت گفت و گوی تمدن ها در همین راستا است.


 
comment نظرات ()